onsdag 17 juli 2013

Sovkorvar

Jag har sytt två sovkorvar. Den översta är samma

lappar som jag hade på lapptäcket som jag

gjorde för ett par år sedan. Jag har "fodrat" 

med ett barnlakan med spets längst upp och 

sedan stoppat i två kuddar, sytt som ett

örngott.

Den blåa långa sovkorven är rester från mitt

tyglager. Den är fylld med 4 av våra sommartäcken

som vi köpte till husvagnen för några år sedan.

Vi gillade de inte för de var så tunna och slippriga.

Men att rullas i hop och läggas i sovkorven funkar

dem alldeles utmärkt till. Man kan ju sy dubbelt

så lång sovkorv så den kan gå runt ner bakom

ryggen och ge stöd åt den. Jag har sytt en kanal i

vardera ända och trätt in en bomullsband

som jag knöt en knut och rosett om. 

När jag la in täckerna så stack jag in handen

och tog höll med den handen medan jag

trädde över fodralet. Enkelt och smidigt.

Men en för lång sovkorv är ju lite otymplig att

handha, för den kan ju bli lite för tung och 

flytta runt när man skall bädda.

En sovkorv passar ju både barn och vuxna

som behöver stöttas upp i sängen eller som

en mysfaktor. Jag har sett att det finns lite

mer "bomerang formade" och det kan ju vara

skönt får då får man  en"kuddeffekt" längst upp.

Sydde en kjol i går oxå men den visar jag inte nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar